Een verhaal


Een verhaal Bijbelteksten en verdere verklaring
Het is een gigantische drukte. Vanuit de hele wereld zijn er mensen naar dit plein toegestroomd. Jesaja 2:2,3: "Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen. Vele volken zullen gaan en zeggen: Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob; dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord van de HEERE uit Jeruzalem." Jesaja 2:1-5 is een gedeelte dat gaat over een tijdperk dat er geen oorlog meer is (vers 4), en waarin de tempel van God (vers 3) het middelpunt is van de hele aarde. Alle volken stromen toe naar de tempel van God op de tempelberg te Jeruzalem, om te horen hoe ze moeten leven.
Het ligt duidelijk op een zeer belangrijke berg. Jesaja 2:2: de hoogste van de bergen, verheven boven de heuvels. Dit hoeft echter niet te betekenen dat de tempelberg fysiek de hoogste bergen wordt, want gezien de hebreeuwse grondtekst kan het ook betekenen dat de tempelberg de belangrijkste berg wordt.
Er klinken schitterende aanbiddingsliederen. Jeremia 33:11: "... de stem van hen die zeggen: Loof de HEERE van de legermachten, want de HEERE is goed, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig, en de stem van hen die in het huis van de HEERE een lofoffer brengen." De tempelzangen klinken weer uit de blijkbaar herbouwde tempel.
Deze tekst staat in de context van de hoofdstukken Jeremia 30-33, die gaan over de terugkeer uit Babel en het herstel van Israël. De profetie reikt veel verder dan de terugkeer uit Babel ongeveer 2500 jaar geleden (zie bijvoorbeeld Jeremia 31:34 en Jeremia 31:40). De profetie beschrijft de terugkeer uit Babel, die begonnen is ongeveer 2500 jaar geleden, en doorloopt tot in onze tijd wanneer de laatste Joden uit Babel (= het huidige Irak) zijn terugkeerd naar Israël.
Opgepast, enkele Arabieren brengen een kudde schapen mee. Jesaja 2:2,3: "Alle schapen van Kedar zullen voor u bijeengebracht worden, de rammen van Nebajoth staan u ten dienste; ze zullen als een welgevallig offer komen op Mijn altaar en Ik zal aan Mijn luisterrijk huis aanzien geven." Deze tekst staat in de context van een hoofdstuk dat de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem beschrijft. De stad is eerst volledig verwoest (vers 10, 15), denk aan de verwoesting 70 na Christus en de verwoesting van het land Israël in 132 - 135 na Christus. Na het herstel van Jeruzalem zal er echter geen verwoesting meer zijn (vers 18).
Vergelijk Jesaja 60 met Openbaringen 21 en 22. Kedar is het gebied van een grote stam van de Arabieren in NoordWest Arabië. Zie ook Genesis 25:13, 1 Kronieken 1:29, Jesaja 21:13-17, Ezechiël 27:21, Jeremia 49:28,29, Jesaja 42:11.
Waar zijn we terecht gekomen?

Even een manager aanspreken. Die gaf net iemand de opdracht In Numeri 3 wordt beschreven hoe één van de twaalf stammen van Israël, de stam Levi, door God wordt uitgekozen om het werk in de tabernakel, en later in de tempel te doen. Zij worden gegeven aan de priester (Aäron en zijn zonen), die hen instrueren. De manager in dit stuk is een priester, die een leviet een opdracht geeft.
om enkele potten te halen in de stad, om hier te gebruiken. Het maakt niet uit welke, ze mogen allemaal worden gebruikt. Zacharia 14:21a: "Ja, al de potten in Jeruzalem en in Juda zullen voor de HEERE van de legermachten heilig zijn, zodat allen die willen offeren, zullen komen en ervan nemen om erin te koken." Deze tekst staat in een hoofdstuk dat begint met de terugkeer van de Heere Jezus op de olijfberg om Zijn volk Israël te verlossen. De tekst vermeldt dat niet alleen de schalen in de tempel, maar zelfs ook alle schalen in Jeruzalem geschikt zijn om te offeren.
Dit land en deze stad zijn zo ontzettend mooi geworden, laten we de man vragen hoe dat allemaal is gebeurd.
Het land wordt weer zo mooi als de hof van Eden (Genesis 2), zie Jesaja 51:3 en Ezechiël 36:35. Ezechiël 36 beschrijft hoe het land weer vruchtbaar wordt na de periode dat het een woestijn was (Leviticus 26:31-35), vanaf ongeveer 135 na Christus tot midden negentiende eeuw.
Het hoofdstuk vermeldt ook dat de steden die eeuwenlang in puin lagen weer worden opgebouwd, zoals in onze eeuw en de vorige eeuw is gebeurd. Ook is in dit en de volgende hoofdstukken te vinden dat de Joden terugkeren naar hun land, dat ze hun God gaan kennen en dienen (in deze periode leven wij nu), en dat Gods tempel weer in hun midden zal zijn tot in eeuwigheid (de toekomst die mijn stukje beschrijft). De stad wordt ook prachtig, een sierlijke kroon in de hand van hun God, Jesaja 62:3. Heel Jesaja 62 gaat over het herstelde Jeruzalem.
De man begon helemaal te stralen. De man weerspiegelt Gods heerlijkheid die over Jeruzalem opgaat, zie vers 1-3 van Jesaja 60, een hoofdstuk dat de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem beschrijft.
Jesaja 49:6 vermeldt dat het volk Israël een Licht zal zijn voor de heidenvolken, een tekst die Paulus, als lid van het Joodse volk, op hemzelf toepast (Handelingen 13:47).
Dolenthousiast begon hij te vertellen. Jesaja 60:6e: "zij zullen de loffelijke daden van de HEERE boodschappen."
De Koning is teruggekomen, vertelde hij. Zacharia 8:3: "Zo zegt de HEERE: Ik ben naar Sion teruggekeerd en Ik zal midden in Jeruzalem wonen. Jeruzalem zal ‘stad van de waarheid’ genoemd worden, de berg van de HEERE van de legermachten ‘de heilige berg’." Ook dit vers staat in een hoofdstuk dat betrekking heeft op onze tijd, waarbij de oude mannen en vrouwen en de spelende kinderen (vers 4) er al weer zijn, maar de terugkeer van de Heere Jezus verwachten wij nog. Zie ook Zacharia 9:9,10.
Zie je daar die bergtop? Daar heeft Hij van ons afscheid genomen, Handelingen 1:10-12: "En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden, zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding, die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan. Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt."
en daar is Hij ook weer teruggekomen. Zacharia 14:4a: "Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan." Zacharia 14 is een hoofdstuk dat begint met de terugkeer van de Heere Jezus op de Olijfberg.
En daarna is Hij door die poort naar binnen gegaan. De hoofdstukken Ezechiël 10 en 11 beschrijven hoe de heerlijkheid van God verdwijnt uit de tempel door de Oostpoort als gevolg van de zonde van Israël.
Vanaf hoofdstuk 34 van Ezechiël wordt het herstel van Israël beschreven, met in de laatste hoofdstukken de herbouwde tempel (Deuteronomium 5:12). In Ezechiël 43:1-5 wordt beschreven hoe de heerlijkheid van God weer terugkeert in de tempel, door de Oostpoort.
Maar die poort is in 1530 toch dicht gemetseld? Deze Oostpoort, ook wel de Gouden Poort genoemd (of de Schone Poort in Handelingen 3:2) is waarschijnlijk rond 1530 dichtgemetseld door de islamitische machthebbers, om te voorkomen dat de Messias door die poort naar binnen kan gaan. Of de heerlijkheid van de God van Israël door deze poort de tempel weer zal betreden, of dat dat een andere poort is ten oosten van de tempel, zal voor overigens pas duidelijk worden na de terugkeer van de Heere Jezus.
Klopt, zei de man, maar voor de Koning was dat geen probleem. Hij is de Koning der Koningen en de Heere der heren, Openbaringen 19:16.
Er is al zoveel wonderlijks gebeurd in onze geschiedenis. Jeremia 32:27, een antwoord van God aan Jeremia, die niet kon begrijpen hoe God aan hem vroeg een akker te kopen terwijl het hele land verwoest zou worden. Als antwoord daarop zegt God dat voor Hem niets te wonderlijk is. En inderdaad, vond ongeveer 2000 jaar geleden de opstanding van de eniggeboren Zoon van God plaats, in onze tijd beleven wij de opstanding van Gods eerstgeboren zoon (Exodus 4:22), het hele volk Israël.
Zo’n 3000 jaar geleden regeerde Zijn vader vanuit deze plaats. Zijn vader is koning David, zie 2 Samuël 7. Hij zal als plaats nemen op de troon van zijn vader David en regeren vanuit Jeruzalem, zie Lukas 1:32,33.
Enkele eeuwen daarna werd deze plaats echter helemaal verwoest. Zie 2 Koningen 25:9,10, waarin de verwoesting van de tempel en Jeruzalem wordt beschreven door de generaal van het leger van Nebukadnezar, de koning van Babel, in 586 voor Christus.
Daarna werden deze plaats Zie Ezra 1:1-5, waarin wordt beschreven hoe Kores, de koning van Perzië, een gebod uitvaardigt om de tempel te herbouwen, in 536 voor Christus. Kores had Babel veroverd. In 516 voor Christus is de herbouw voltooid.
en deze stad weer opgebouwd. Zie Nehemia 4:17,18 hoe de muren van Jeruzalem weer worden opgebouwd, door de Joden die uit Babel terugkeerden, onder leiding van Nehemia. De terugkeer uit Babel vond plaats in diverse golven.
De meesten van ons kwamen toen nog niet terug. Zie Handelingen 2:5-11. In 33 na Christus zijn heel veel Joden uit allerlei landen bijeen gekomen in Jeruzalem om het Shavu'ot feest te vieren, zoals beschreven in Leviticus 23:15-21. Op dit Shavu'ot feest, tien dagen na de hemelvaart van de Heere Jezus, goot Hij Zijn Geest uit op Zijn volk Israël. In die tijd woonden de meeste Joden buiten Israël, in de diaspora. De eerste brief van Petrus is aan deze vreemdelingen in de diaspora gericht (1 Petrus 1:1).
Deze plaats en dit land werden nog één keer In 70 na Christus werden de tempel en Jeruzalem weer helemaal verwoest, en in 132-135 het hele land Israël. Amos 9:15 belooft echter dat dat na de herbouw in onze dagen niet meer zal gebeuren.
totaal verwoest, Jeremia 4:23-27 voorzegt hoe het land leeg zou worden. Zo is in een getuige verslag uit 1867 van de wereldberoemde schrijver Mark Twain te lezen hoe troosteloos het land is, volledig overgegeven aan het onkruid. Een grote zwijgende, treurige vlakte, met geen enkel menselijk wezen op de hele route. In Mattheüs 22:7 voorzegt de Heere Jezus hoe Jeruzalem in brand zou worden gestoken, dat is gebeurd in 70 na Christus.
het hele land werd een woestijn, Leviticus 26:31,32: "Ik zal van uw steden een puinhoop maken en uw heiligdommen verwoesten. Ik wil de aangename geur van uw offers niet ruiken. Ik Zelf zal het land verwoesten, zodat uw vijanden die daarin zijn gaan wonen, zich erover zullen ontzetten."
en ons volk werd over de hele wereld verstrooid. Leviticus 26:33: "Ik zal u dan onder de heidenvolken verstrooien en Ik zal achter u een zwaard trekken. Uw land zal een woestenij worden en uw steden een puinhoop." Ook Deuteronomium 28:64 vermeld hoe de Joden over de hele wereld zouden worden verspreid wanneer zij hun God ongehoorzaam zouden zijn.
Er bleef geen enkele steen op de andere. Dit is voorzegd door de Heere Jezus in Mattheüs 24:2.
Deze berg werd zelfs helemaal omgeploegd Micha 3:12: "Daarom zal omwille van u Sion als een akker omgeploegd worden, Jeruzalem een puinhoop worden en de berg van dit huis tot hoogten in het woud."Dit is een profetie van diverse eeuwen voor Christus, en uitgevoerd door de Romeinen. Het Tempelplein en zijn omgeving werden omgeploegd door de Romeinse generaal Turnus Rufus. Jeruzalem werd herbouwd als een heidense stad – het kreeg een nieuwe naam: Aelia Capitolina – en de toegang daartoe was de Joden verboden.
en wij vonden nergens rust. Zie Deuteronomium 28:65.
Na de verwoesting werd de stad weer opgebouwd, Jesaja 60:15: "In plaats van dat u verlaten en gehaat bent geweest, zodat niemand door u heen trok, zal Ik u tot een eeuwige glorie maken, tot een vreugde van generatie op generatie." Weer uit het hoofdstuk dat de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem beschrijft.
onze overheersers bouwden de dikke muren die je daar om de stad ziet liggen. Jesaja 60:10a: "Vreemdelingen zullen uw muren herbouwen" In 1535 is het Ottomaanse Rijk begonnen de muren van Jeruzalem weer op te bouwen.
Vanaf eind negentiende eeuw kwamen we terug, nu zelfs vanuit het andere einde van de wereld, Ezechiël 36:24: "Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. En Ik zal u naar uw land brengen."Zie ook bijvoorbeeld Jesaja 43:5,6 en Jeremia 32:37, verzen die betrekking hebben op onze tijd. De terugkeer van de Joden naar hun land (aliyah genoemd) begon rond 1880 met de pioniers uit Oost-Europa, en gebeurt in verschillende golven. De aliyah gaat in onze tijd nog steeds onverminderd door. Zie bijvoorbeeld: "Jewish Refugees from Arab Countries" en "Terugkerende Joden".
lees het maar in je Boek dat gedeelte dat ongeveer 3500 jaar geleden werd opgeschreven. Deuteronomium 30:3-5: "Dan zal de HEERE, uw God, een omkeer brengen in uw gevangenschap en Zich over u ontfermen. Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken waarheen de HEERE, uw God, u verspreid had. Al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, toch zal de HEERE, uw God, u vandaar bijeenbrengen en u vandaar weghalen. En de HEERE, uw God, zal u naar het land brengen dat uw vaderen in bezit hadden, en u zult het weer in bezit nemen; en Hij zal u goeddoen en u talrijker maken dan uw vaderen."
Toen werden de steden die eeuwenlang een puinhoop waren, weer opgebouwd. Jesaja 61:4: "Zij zullen verwoeste plaatsen van weleer herbouwen, de woeste plaatsen van vroeger weer oprichten, de verwoeste steden vernieuwen, die verwoest lagen, van generatie op generatie." Jesaja 61 en 62 gaan over het herstel van Israël en Jeruzalem. Het land was na de verwoesting door de Romeinen eeuwenlang een woestijn. Na het begin van de terugkeer eind negentiende eeuw zien we hoe het land is getransformeerd tot een succesvolle economie, waarbij de steden zijn opgebouwd, zie ook het boek "START-UP NATION". Zie ook bijvoorbeeld Jeremia 33:7 en Amos 9:14,15. Een foto van de ruïnes van de laatste Joodse stad die viel (Betar) is te zien op "het oude Betar", terwijl een foto van het herbouwde Betar te vinden is op "het herbouwde Betar".
En opeens was er die dag dat ons land opnieuw werd geboren! 14 mei 1948: Jesaja 66:8: "Wie heeft ooit zoiets gehoord? Wie heeft iets dergelijks gezien? Zou een land geboren kunnen worden op één dag? Zou een volk geboren kunnen worden in één keer? Maar Sion heeft nauwelijks weeën gekregen, of zij heeft haar zonen al gebaard."
En meer dan 50 jaar geleden kwam ook deze stad weer voor goed in onze handen. 7 juni 1967: Lukas 21:24: "En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en in gevangenschap weggevoerd worden onder alle heidenen. En Jeruzalem zal door de heidenen vertrapt worden, totdat de tijden van de heidenen vervuld zullen zijn."
Geweldig hoe Hij er in is geslaagd om ons thuis te brengen helemaal overeenkomstig het internationale volkenrecht. Zie de recente geschiedenis van Israël en het verband met het internationaal recht op mijn website.


We gaven toen echter nog niet alle eer aan de Koning, en verprutsten het. Israël moet geen verbonden sluiten met de inwoners van het land, zie Deuteronomium 7:2. De zogeheten 'palestijnen' hebben nooit in het land gewoond, pas toen de Joodse pioniers het land weer vruchtbaar maakten, kwamen zij om wat te verdienen in de kibboetsen van de Joden. Tijdens de tweede wereld oorlog waren er palestijnen: daarmee werden de Joden bedoeld die in hun land gingen wonen.
Bijna iedereen liet zich behoorlijk in de luren leggen. Zie Openbaringen 16:13,14 voor de onreine geesten die de wereld misleiden. Zie als voorbeeld hiervan dit artikel.
De wereldleiders waren ook heel raar bezig. De Bijbel gebruikt in Zacharia 12:4 hier voor het woord krankzinnigheid. Dit vers staat in een hoofdstuk dat we in onze dagen in vervulling zien gaan. De omringende volken vallen in zwijm bij de gedachte om Jeruzalem te veroveren, zoals vers 2 meldt (zie bijvoorbeeld video), terwijl vers 3 beschrijft hoe Jeruzalem een struikelblok is. Hoe raar de wereld bezig is met betrekking tot Israël is te zien op bijvoorbeeld brabosh.com, een website vol met artikelen met betrekking tot Israël. Overigens is de man achter deze website een atheïst, en hij is ook niet Joods, maar vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel is hij heel gedreven om de waarheid ten aanzien van Israël aan het licht te brengen.
Het was niet rechtvaardig. Ezechiël 35.
Het was een hele duistere tijd. Dit staat ook in het hoofdstuk dat de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem beschrijft, namelijk in Jesaja 60:2.
Bijna niemand was in ons geïnteresseerd. In onze tijd zijn de meeste mensen vooral met zichzelf bezig, zie 2 Timotheüs 3:1,2.
De mensen zagen ook niet wat er aan de hand was. De volken hebben een hele dikke sluier over zich heen, Jesaja 25:7, en bijna niemand wil ogenzalf gebruiken, Openbaringen 3:15-18. De gemeente van Laodicea was destijds een gemeente in Klein-Azië, maar de gemeenten zijn waarschijnlijk ook een beschrijving van de christelijke gemeenten de eeuwen door, waarbij de gemeente van Laodicea de toestand van de gemeente in de eindtijd beschrijft.
Men nam klakkeloos aan wat op de TV en in de krant tegen ons werd beweerd. In Jesaja 60 staat ook dat de kinderen van de onderdrukkers van Israël zich zullen neerbuigen aan hun voeten, Jesaja 60:14.
De media verspreidden leugenachtig nieuws, zodat de wereld rijp werd voor actie tegen ons land. In Openb. 16:13,14 staat dat er drie onreine geesten komen, leugengeesten, om de hele wereld op te roepen tot de oorlog tegen de almachtige God. Doordat de Verenigde Naties (volken) Israël als een paria staat behandelen, wordt de wereld rijp gemaakt voor de oorlog, zie bijvoorbeeld het artikel. Zo wordt in het nieuws vaak gesproken over de bezette palestijnse gebieden, terwijl het hele land volgens internationaal recht aan Israël toebehoort, en er nooit een palestijns volk is geweest. Er bestaan helemaal geen bezette palestijnse gebieden! Zie enkele voorbeelden van misleiding op CIP en op NIW.
We werden ontzettend bang voor wat er ging gebeuren. Jeremia 30:1-10.
Op onze feestdagen waren er bloedrode manen en zonsverduisteringen te zien. De data van de bloedrode manen zijn op 15 april 2014 (pesach), 8 oktober 2014 (loofhuttenfeest), 4 april 2015 (pesach) en 28 september 2015 (loofhuttenfeest). De data van de zonsverduisteringen zijn op 20 maart 2015 (religieus nieuwjaar) en 13 september 2015 (burgelijk nieuwjaar). Vier bloedrode maansverduisteringen op een rij, zonder tussendoor gedeeltelijke maansverduisteringen, noemt men in de astronomie een Tetrad. Tetrads komen vaker voor, maar blijven toch redelijk bijzonder. In de vorige eeuw waren er twee Tetrads tijdens de bijbelse feesten, toen vonden er ook grote ontwikkelingen plaats ten aanzien van Israël, namelijk de onafhankelijkheidsoorlog en de zesdaagse oorlog. Zie ook Joël 2:31. Dit vers staat ook in de context van gebeurtenissen die in onze tijd worden vervuld, en nog zullen worden vervuld.
Hals over kop moesten we vluchten uit het noorden. Zacharia 2:6 bevat een oproep aan de Joden om te vluchten uit het land van het noorden. Oekraïne ligt pal ten noorden van Israël. Zullen ze daar binnnenkort hals over kop uit moeten vluchten? Zie ook Jeremia 16:14-16.
Langzaam maar zeker werd het net rondom ons nauwer aangetrokken. Zie Psalm 83 en Ezechiël 38 voor de omringende volken die oorlog zullen gaan voeren tegen Israël. Deze coalitie begint zich in onze tijd steeds meer af te tekenen.
We kwamen helemaal alleen te staan. Deuteronomium 33:28a: "Israël dan zal zeker alleen wonen"
Er brak een atoomoorlog uit, Zacharia 14:12, het hoofdstuk dat begint met de terugkeer van de Heere Jezus, beschrijft de gevolgen van een atoomoorlog. Wellicht verwijst ook Joël 2:30 hier naar?
en de Koning overwon. Want Hij is de Koning der koningen, Openbaringen 19:11-21, een gedeelte over de terugkeer van de Heere Jezus. Zie ook Ezechiël 39:4. In Ezechiël 39 wordt de afloop van de grote oorlog tegen Israël beschreven.
Toen kenden wij Hem. Ezechiël 39:27-29.
Wij zagen Hem en herkenden Hem. Zacharia 12:10, 2 Korinthe 3:16, Deuteronomium 30:6. Deuteronomium 30:6 staat in een gedeelte dat de zegen beschrijft die Israël zal krijgen aan het eind van het huidige wereldbestel, nadat eerst de vloek over hen is gekomen (de afgelopen eeuwen).
Nu woont Hij altijd bij ons. Ezechiël 48:35, het laatste vers van het gedeelte van Ezechiël dat begint met hoofdstuk 34, en waarin in al eerder in hoofdstuk 43 de terugkeer van Gods heerlijkheid in Zijn tempel is beschreven.


Ik zag op het plein ook wat hutjes gebouwd met takken erop. Het is blijkbaar loofhuttenfeest, zie Leviticus 23:33-43. Na de terugkeer van de Heere Jezus zal dit door alle volken worden gevierd, zie Zacharia 14:16.
"Die man daar in die hut is toch president?", vroeg ik. Ja, was het antwoord, hij feest met ons mee, en is ook gekomen om te horen hoe hij zijn land moet besturen. Jesaja 2:3: de volken gaan naar de God van Israël voor onderricht.
Kijk, hij kan net als wij allemaal vrij naar binnen gaan, er is helemaal geen belemmering. In de tabernakel die Mozes moest bouwen overeenkomstig het hemelse model (Exodus 25:40), hing een afscheiding (voorhangsel) tussen het heilige en het allerheiligste, want de weg naar God was nog niet open. Toen de Heere Jezus stierf, ging Hij de hemelen door naar God (Hebreeën 4:14-16, 10:19-22), zodat de weg open kwam. Het aardse model werd in overeenstemming gebracht met de nieuwe hemelse realiteit: het voorhangsel werd gescheurd (Mattheüs 27:51).
Vroeger begrepen we het niet, Romeinen 11:25.
maar nu prijzen we allemaal onze Koning, Romeinen 11:26.
zonder enige uitzondering kennen wij Hem. Jesaja 60:21a: "En uw volk zullen allen te zamen rechtvaardigen zijn, zij zullen in eeuwigheid het land erfelijk bezitten". Zie ook Jesaja 54:13 en Jeremia 31:34.



Enkele geschikte bronnen voor de recente geschiedenis van Israël en onze houding t.a.v. de palestijnen:
"De recente geschiedenis van Israël" en "Voor Israël en voor de 'palestijnen'".

Een (niet-christelijke) website die heel veel informatie biedt is: de website van brabosh.

Een christelijke website met zicht op Israël geeft vanuit de Bijbel is: "fuma".

Vragen hierover? Zend mij een email op adres: adres. Ik hoop dan uw vragen te beantwoorden op het eind van deze webpagina (na de afbeelding). Ik kan echter niet beloven dat u snel antwoord krijgt..... Kijk regelmatig (bijvoorbeeld eens per kwartaal) of uw vraag al is beantwoord.


De derde tempel


Vraag Antwoord